סלט ירוקים שסק אבוקדו וזכרונות ⋆ נורה - מטבח שף מקומי
נורה - מטבח מקומי - לוגו

סלט ירוקים שסק אבוקדו וזכרונות

סלט ירוקים שסק אבוקדו וזכרונות

סלט ירוקים של סוף האביב, עם אבוקדו, שסק וזוקיני, מעט צנוברים קלויים ואחרוני הפרחים של כליל החורש. בסיור ליקוט של סוף האביב עוד נפגוש בפרחי כליל החורש לצד עלים ירוקים פחות מוכרים.

אוכל טוב צריך סיפור. ביס טוב הוא כזה המייצר זכרונות. מאיר אריאל היה אומר מעוררים ערגונות. אלה לא רק בלוטות הטעם שלנו שמשתתפות בארוחה, גם חוש הריח, חוש המישוש, חוש הראיה, ומעל הכל, חוש הזיכרון. יש ריחות ששולחים אותי ישר לתקופה מסויימת בחיים. יש מרקמים שאני יודעת בדיוק של שעון לומר מתי חוויתי כמותם. יש ביסים שמעלים דמעות של געגוע בעיני.

סלט ירוקים שסק אבוקדו וזכרונות

כזה הוא השסק. עונתו קצרה להפליא, פירותיו מתחילים להבשיל מיד אחרי פסח וממשיכים במשך כמה שבועות בלבד. טעם לו וריח ומרקם שאין לטעות בהם. ותמיד, תמיד אשכח את מילתו באנגלית. כל כך הוא של פה. של הילדות. מקורו של השסק במזרח אסיה, בסין וביפן, ולא ברור לגמרי מתי הגיע לפה. כך או כך מקור השם העברי שסק, בארמית, והוא מופיע כבר בתלמוד, לפי חלק מהפירושים הכוונה היא לפרי השיזף. השם הערבי "אסכדיניה", הוא שיבוש של השם הטורקי yenidünya, שפירושו "עולם חדש".

ברחבי הקיבוץ היו פזורים עשרות עצי פרי. היה את עץ התות בגן צבעוני, והיה את עץ הליצ'י על השדרה, עץ הרימון מול ביתם של האלטמנים, ועץ הגויאבה בעליה למגורי הצעירים. והיה את עץ השסק ליד ביתו של הרופא. משהתחיל העץ לתת את ריחותיו המפתים, היינו מתגנבים אחר הצהרים, קצת לפני סיומו של השלאפטשטונדע, כדי שלא להתפס, מטפסים ברגליים יחפות על העץ הקטן וקוטפים מלוא חופניים מהמתוק החמוץ הזה. בלהיטותנו, קטפנו גם כאלה שהם בוסר, אך אהבנו אותם באותה מידה. אם התמזל מזלנו, הספקנו לרדת מהעץ עם שללנו בכיסנו ובחולצתנו מבלי להתפס. אך אם איתרע מזלנו והדוקטור התעורר לפני הזמן… או אז היינו נמלטים בצעקות בהלה, והוא היה רודף אחרינו עם המקל שלו, יורה לעברנו מילים במבטא ייקה, ולעיתים היה המקל משיג אותנו. אך פחד המקל לא הצליח להרחיקנו מהזהב הצהוב, כי כידוע, עונתו קצרה מתוקה ודביקה.

סלט ירוקים שסק אבוקדו וזכרונות

מכל הפירות, יש כמה שעד היום אינני מסוגלת לקנות. תות העץ, שסק, רימון ותאנה. אלו הם פירות שצריך לקטוף מהעץ, בידייך אתה ולא לקנות בנספק במשקל.

גם אבוקדו גדל בקיבוץ, ובכל ימות השנה היתה עגלה מיוחדת עליו ערמו את האבוקדו בחדר האוכל, וכל דכפין התה ואכל. אי שם כשכבר התגייסתי לצבא, הורידו את מטע האבוקדו. מעתה היתה ההגשה בחדר האוכל חיוורת יותר. עד היום אבוקדו הוא אחד הפירות האהובים עלי, ואין יום בעונה שאינני אוכלת מבשרו השומני והנהדר.

לשמחתי, לצד שלל עצי הפרי הגדלים גם היום בגינתי, ממש לידי מגדל השכן את הירוקים הכי טעימים בעולם, פרחי מאכל יפהפיים וירקות מיקרו שטעמם עדין ומשובח, כך שכל שעלי לעשות, הוא לעלות, ללקט בחממה שלל עלים ירוקים ופריכים, להתאים להם מכל הבא ליד ולעונה ולהנות מסלט עונתי צבעוני ומשגע. למזלכם, הירוקים הנפלאים שלו, שבימים כתיקונם הולכים ישר למסעדות, מגיעים עתה גם עד אליכם. ירוקל'ה חקלאות כתרבות מגיעים עד הבית. הזדמנות מעולה לתמוך בחקלאות מקומית ולקנות היישר מהחקלאים.

סלט ירוקים שסק אבוקדו וזכרונות

אז לרגל סוף עונת האבוקדו ותחילת עונת השסק, סלט ירוקים של ירוקל'ה, אבוקדו, שסק וזוקיני. חמש דקות של הכנה, וארוחה שלמה טעימה ומזינה אצלכם בצלחת.

כתמיד בסלט, העיקר הוא החיבור הנכון בין המרקמים והטעמים, אם אין לכם את אחד הרכיבים, החליפו אותו ברכיב מאותו סוג אבל אחר.

לעוד סלטים עונתיים ראו גם סלט פפאיה ירוקה, סלט פנצנלה מקומי, סלט עגבניות חריף

מוזמנים לעקוב גם באינסטגרם

הארועים הקרובים - אביב הגיע פסח בא

האביב מאחורינו, פסח בא, מיד לאחר הפסח סיורי ליקוט וארוחות של סוף אביב.

9.5 / 16.5 מתחילים אחר הצהרים המאוחרים, לעבר השקיעה ולאחר הסיור ארוחת סוף אביב.

החל מה-30 למאי חוזרים ערבי הקיץ בגינה "מתחת לעץ התות", תפריט מבוסס ליקוט וחקלאות מקומית מהרי יהודה לצד תפריט יין וקוקטיילים מהאזור. מדי יום חמישי, בהזמנה מראש בלבד.

פרטים והזמנת מקום בקישור ניתן גם לקבוע אירועים וסיורים פרטיים

סלט ירוקים שסק אבוקדו וזכרונות

מהעץ והגינה

  • חופן עלי מיזונה
  • חופן עלי רוקט
  • חופן עלי חזרת (חריפים ומדהימים)
  • חופן עלי גרגיר נחלים
  • 1/2 אבוקדו ריד פרוס לפרוסות בעובי 1/2 ס"מ
  • 4 שסקים בשלים או כמעט בשלים מגולענים וחתוכים לאורך לרבעים
  • 1 זוקיני פרוס בקולפן לפרוסות דקיקות
  • 1/4 כוס צנוברים/שקדים פרוסים/זרעי חמניה
  • שמן זית
  • מלח ופלפל גרוס טרי
  • 1 כפית דיבס (דבש ענבים) או סילאן
  • מיץ מחצי לימון

במטבח

  1. עורמים את כל הירוקים בקערה, מוסיפים את הזוקיני, האבוקדו והשסק.
  2. קולים צנוברים על מחבת יבשה עד הזהבה ומעבירים לקרור בצלחת נפרדת.
  3. מתבלים, מערבבים, מוסיפים את הצנוברים ואוכלים מיד.

הארות

  • את כל הירוקים ניתן להשיג במשלוח עד הבית ממשתלת ירוקל'ה 050-2334317
  • עם תום עונת השסק ניתן להחליף את השסק במשמש, אפרסק או שזיף.

 

דרגו את המתכון!
recipe image
שם המתכון
סלט ירוקים שסק אבוקדו וזכרונות
מאת
פורסם בתאריך
משך הכנה
משך אפייה
זמן כולל

איך לשמור את המתכון?

פרסום בפייסבוק
לשלוח לוואצאפ
לשלוח באימייל
להדפיס
לשמור בפינטרסט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לא תפספסו יותר מתכונים חדשים!